Ránk is 6 a STRESSZ?!

Rohanó, állandóan változó világunkban, folyamatosan rákényszerülünk mindennapjainkban az alkalmazkodásra. Ez a komoly megterhelés stresszt okoz a testnek. Dr. Selye János világhírű magyar biológus az életét a stresszkutatásnak szentelte. Meghatározása alapján "A stressz, nem specifikus válasza a testet ért igénybevételeknek." Ebből következik, hogy bármi az életben, ami alkalmazkodást igényel tőlünk, mely lehet egy esemény, egy gondolat, egy érzés, stb. az stresszt okoz. Ezeket a stresszoroknak nevezzük. A stressz hatására a szervezetben fokozott adrenalin termelés indul meg, mely érzelmi, mentális és testi szinten egyaránt hat. Ha ez az állapot huzamosabb ideje fennáll, csökkenti az ellenállóképességünket, a salakanyagok és méreganyagok a nem megfelelő elektro-kémiai golyamat miatt felhalmozódnak és betegségeket okozhatnak. Dr. Selye kétféle stresszt különböztet meg, az egyik a pozitív (eustressz), a másik a negatív (distressz). Az eustressz az, amellyel kapcsolatban pozitív élményeink vannak, ezek energetizálnak, stimulálnak, erőt adnak ahhoz, hogy a későbbiekben a hasonló kihívásokkal könnyedén szembenézzünk. Az esemény megtörténte után rövid időn belül a test visszatér a megnyugtató egyensúlyi állapotába.

Distresszt azok a felmerülő problémák okoznak, amelyekkel szemben tehetetlenséget, gátoltságot, félelmeket, és az ezekből eredő cselekvésképtelenséget érzünk. Ezek jelenléte különböző testi és érzelmi tüneteket - mint pl. remegés, fejfájás, izzadás, (súlyos esetben akár ájulás), ... - eredményezhetnek. Mindez jelzi, hogy az adott szituációt nem megfelelően kezeljük és a megoldásba fektetett energia túl nagy igénybevételt jelent számunkra, melyeket nehezen pihenünk ki. A testnek hosszú időre van szüksége ahhoz, hogy egyensúlyi állapotát visszanyerje. A feszült állapot hatására túlterheltnek érezzük magunkat, mely megfoszt életerőnktől, életkedvünktől és a továbbiakban az események túlélésére és nem a megoldására törekszünk.

A stressz az élet velejárója. Az, hogy miképpen reagálunk a stresszorokra, sokban múlik a beállítottságunkon, az érzelmi reakciónkon. Vannak stresszorok, melyek némelyik emberre pozitívan hatnak, pl. vannak, akik nagyon szeretnek repülőgéppel utazni, mások viszont ugyanerre az eseményre félelemmel gondolnak. Számukra a repülés negatív, distresszt okoz. Célunk a negatív stresszek csökkentése, mert ezek a jelenben akkor is kifejtik hatásukat, ha azok a múltban elszenvedett félelmeinkre, fájdalmainkra, stb. tükröződnek rá. (Ha valaha betojtál valamitől, és azóta se tetted tisztába magad, akkor az még mindig büdös. a szerk. megj.)

A stresszhez való alkalmazkodást három szakaszra lehet elkülöníteni. Az első, amikor a test riadót fúj a stresszor megjelenésére. Ilyenkor az ellenállóképesség csökken és az illető támadni vagy védekezni tud csupán. A következő szakasz az ellenállás szakasza, amikor is a test igyekszik alkalmazkodni a stresszor folyamatos jelenlétéhez, mely végül is a harmadik szakaszhoz, a kimerültséghez vezet. Ekkor megjelennek a stresszel kapscolatos betegségek jelei.

Mennyire 6 rám a stressz?

TESZT:

Vizsgáld meg, hogy mostanában milyennek érzed önmagad!

Pontozd 1-től 5-ig!

1: soha, egyáltalán nem
2: nem jellemző
3: néha
4: általában igen
5: nagyon, mindig

1. Gyakran érzel fáradtságot?
2. Reggel kimerültnek érzed magad?
3. Alvászavaraid vannak?
4. Emésztési problémáid vannak?
5. Allegiás tüneted van?
6. Koncentrációs nehézségeid vannak, nehezen döntesz?
7. Gyakran felejtesz el dolgokat?
8. Ingerlékeny, hirtelenharagú vagy?
9. Elvesztetted magabiztosságod?
10. Egyre nehezebben tudsz kikapcsolódni?
11. Úgy érzed, hgoy nincs időd önmagadra?
12. Visszahúzódóvá váltál?

KIÉRTÉKELÉS

12-24 pont: Amennyiben őszintén válaszoltál, akkor nincs nagy probléma a stresszel.
25-47 pont: Nem kellene tisztába tenni valamit?
48-60 pont: Úgy látszik, tekintélyes kupacot halmoztál fel, ideje lenne kitakarítani.

Minél magasabb a pontszámod, annál nagyobb veszélynek vagy kitéve. Javaslom. hogy változtass életmódodon, sajátíts el stresszoldó technikákat, vagy keress fel kineziológust, aki segít feloldani a feszültségeket.

A felmerülő kérdésekre szívesen válaszolunk későbbi írásainkban.

Farkasné Horváth Erzsébet

 


 
 
In english